Fotbollspelare reklam för bacon
Blogging

Fotboll och fotbollsspelare i udda sammanhang

Fotboll är en av världens största, om inte den största, sporter. Den följs och spelas av miljontals människor över hela världen och man kan hitta såväl knattelag som seniorlag bestående av pensionärer som fortfarande vet hur man sätter bollen i krysset. En av faktorerna som gör fotboll så unikt är det faktum att många som egentligen inte är intresserade av fotboll ändå känner till namnen på både lag, spelare, skytteligor och när de olika mästerskapen hålls.

Och nej, det beror inte endast på att de läser sportnyheterna och är extra bra på att snappa upp namn och detaljer. Det beror på att fotboll och fotbollsspelare även syns utan för fotbollsplanen – och inte minst i reklamsammanhang.

Reklam för allt

Det är inte konstigt att idrottsmän gör reklam för exempelvis sportkläder och idrottsutrustning. Flertalet fotbollsspelare sponsras av och gör reklam för märken som Nike och Adidas och man har sett allt ifrån Messi till Zlatan och David Beckham på stora reklamskyltar och i tidningar. Men det är inte bara för de uppenbara företagen och produkterna som fotbollsstjärnorna har gjort reklam. De har även dykt upp i minst sagt udda sammanhang, vilket har bidragit till att fotbollstemat sträcker sig längre än något annat sporttema. För att visa vad vi menar har vi valt att lyfta fram några av de märkligare reklamerna som involverar några av världens bästa fotbollsspelare.

Danskt bacon med Peter Schmeichel

För att visa vilka märkliga sammanhang man kan hitta fotbollsspelare i, börjar vi med den märkligaste av dem alla. Peter Schmeichel, den danske fotbollsmålvakten som spelade för Manchester United i flera år, ställde under sin karriär upp i en reklamfilm för danska Danepak – ett företag som sålde produkter från danska grisgårdar och däribland bacon.

Hundträning med Fernando Torres

Fotboll och hundar går ju hand i hand. Tydligen tyckte Fernando Torres det när han ställde upp i en reklamfilm för en kompis hundskola i Spanien. I reklamfilmen får man bland annat se hur Torres lär en mops att sitta. Frågan är om han lyckades locka några deltagare till skolan.

Japansk tomatjuice med Manchester United

Manchester United ställde under sina glansdagar i början av 00-talet upp i flertalet reklamsamarbeten och att göra reklam för japansk tomatjuice var ett av dem. Däremot blev reklamfilmen ingen hit då det bara var Ryan Giggs som såg ut att tycka om juicen, medan de andra verkade kämpa för att hålla god min.

Ansiktsträning med Cristiano Ronaldo

Cristiano Ronaldo är lika känd för sin fotboll som han är för sin vältränade kropp. Han har frekvent lånat ut både kropp och ansikte till klädföretag där han har burit upp allt från kostymer till kalsonger. Däremot tog reklamarbetet nog ett steg för långt under tiden han fortfarande spelade i Real Madrid. Då ställde han upp och gjorde reklam för ett företag som sålde utrustning för ansiktsträning – alltså för att träna upp musklerna i ansiktet med hjälp av olika redskap. Varken reklamen eller produkterna blev en stor hit.

Japanska ansiktskrämer med Messi

Vi har sett honom i Pepsi-reklamer, göra reklam för Nike och i andra sammanhang som inte är särskilt märkliga. Men innan Lionel Messi blev ett välkänt ansikte utåt åkte han till Japan och gjorde reklam för en ansiktskräm för män. Det var kanske inget märkligt med, men faktumet att företaget hette ”Scapl-D” fick många i resten av världen att vrida sig i skratt.

Fotbollstemat är populärt

Fotboll dyker inte bara upp i reklamsammanhang utanför planen. Sporten har anammats inom andra områden och porträtteras på film, i serier och i spel. Det finns otaliga filmer som handlar om fotboll, varav Skruva den som Beckham, Goal! och The Damned United är några av dem. FIFA-spelen som kommer ut varje år är fortfarande populära och spel som Fotball Manager ger spelarna chansen att coacha ett eget lag till seger. Det finns också enklare spel där man har använt sig av fotbollstemat för att ge klassiska spel en ny touch och som passar de som har fotboll som livsstil. Du har exempelvis Goal Bingo, som namnet avslöjar, bygger på samma struktur som Bingo men med fotbollsinfluenser där blandannat bingobollar byts ut till fotbollar. Här behövs inget strategitänk utan det mesta bygger på tur. Soccer stars är ett annat exempel på ett enkelt spelupplägg som även finns tillgänglig i mobilen och ger möjligheten att tävla online mot olika lag.

Det finns appar där man kan följa specifika lag eller mästerskap och ta del av statistik och uppgifter om varje lag och spelare. FIFA har en egen app där de lägger upp alla resultatet och annan kuriosa som händer kring deras mästerskap. Forza Football är ytterligare en app som i realtid brukar uppdatera allt ifrån matchresultat till laguppställningar.

Ingen skada skedd

Eftersom fotboll är en så stor sport är det inte konstigt att man som företag använder sig av fotbollstemat och av spelare för att marknadsföra olika produkterna – vare sig det finns en uppenbar koppling eller inte. Och trots galna samarbeten har spelarnas rykten inte försämrats. Istället har de kunnat visa att de även har en humoristisk sida och att de har glimten i ögat.